De meerwaardebelasting zal dan toch al op 1 januari 2026 ingaan, hoewel pas in de loop van volgend jaar over de wet wordt gestemd. Voor het probleem met de inning, die banken al vanaf het jaarbegin moeten doen, is een juridische spitsvondigheid bedacht. ‘Maar onoplettende beleggers dreigen in 2026 plots hun anonimiteit kwijt te spelen.’
Denis-Emmanuel Philippe werd geïnterviewd in de Tijd voor een artikel met de titel:‘ Meerwaardetaks start op 1 januari met overgangsregeling’
Denis-Emmanuel Philippe, fiscalist bij Bloom Law, spreekt zelfs van ‘juridische spitstechnologie’.
***
Volgens Philippe zijn banken niet verplicht om de voorheffing in te houden en aan de schatkist te storten. ‘Als de bank weigert, heeft de klant geen andere keuze dan de belastbare meerwaarde zelf in de aangifte van de personenbelasting aan te geven. Weg anonimiteit dus’, zegt hij. ‘Ik durf niet uit te sluiten dat dat zal gebeuren. De banken zijn woedend over de meerwaardetaks en de nieuwe bankentaks die 150 miljoen euro moet opbrengen.’
Lees ook het artikel in ‘ De Tijd’.
