Naargelang het instrument waarmee u in niet-beursgenoteerde aandelen belegt, valt u wel of niet onder de meerwaardebelasting. Belegt u via een fonds, dat vooral door private banken wordt aangeboden, dan geldt altijd meerwaardebelasting. Belegt u via een private privak, dan is er in vele gevallen een vrijstelling.
Denis-Emmanuel Philippe werd geïnterviewd in De Tijd voor een artikel met de titel: ‘Beleggen in niet-beursgenoteerde aandelen: soms wel en soms geen meerwaardebelasting’
Bovendien is het volgens Denis-Emmanuel Philippe, fiscaal advocaat van Bloom, niet zo dat alle meerwaarden van privaks per definitie vrijgesteld zijn van meerwaardebelasting. ‘Als de privak rechtstreeks belegt in bedrijven en de meerwaarden uitkeert in de vorm van een dividend, dan blijft de vrijstelling volgens de huidige teksten van toepassing. Maar als de privak onrechtstreeks via een fonds investeert in private equity, dan is het een ander verhaal’, zegt hij.
***
‘Als de privak de dividenden van het fonds uitkeert aan haar beleggers via een constructie van inkoop van eigen aandelen (zoals dat vandaag vaak gebeurt, red.), dan zijn die uitkeringen niet vrijgesteld van meerwaardebelasting. Het speelt in dit geval ook geen rol of de privak meer of minder dan 10 procent in rentedragende producten belegt’, zegt Philippe. ‘Ook de verkoop van de privak aan een derde partij ontsnapt niet aan de meerwaardebelasting, al komt dat in de praktijk zelden voor.’
Lees ook het artikel in de Tijd.
